دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

به نام حق
به وبلاگ من خوش آمدید
با سلام و احترام
و با افتخار؛
این وبلاگ هدف خود را آشنایی و آگاهی عموم مردم از قوانین مهم کاربردی،روزمره و مورد ابتلاء جامعه قرار داده است. اینجانب با بررسی کانال ها،سایت ها و وبلاگ های حقوقی پی برده ام که اغلب و عموماً به صورت تخصصی و برای دانش آموختگان حقوق می باشدو استفاده عموم مردم از این سایت ها، که حقوق نخوانده اند و از اصطلاحات و واژه های تخصصی حقوق آشنایی و اطلّاعی ندارند، نه اینکه مفید نیست؛ بلکه موجب برداشت نادرست و فهم ناقصی از قوانین در ذهن آنان می شود. فلذا بر آن شدم تا موضوعات کاربردی را به زبان ساده حقوقی در این وبلاگ ارائه نمایم.
زیرا بنده معتقدم، آموزش حقوقی و قضایی آحاد جامعه به زبان ساده، موجب کاهش مراجعات هموطنان به مراجع قضایی خواهد شد. و مشاوره های حقوقی به موقع، مانع بروز آسیب های اجتماعی احتمالی، فروپاشی خانواده ها و پیش گیری از هزینه های فراوان مادّی و معنوی خواهد شد.
بنابراین، این وبلاگ در نظر دارد تا موضوعات مهمی چون خانواده، چک، اسناد و املاک، مالک و مستاجر، ارث، وصیّت، جعل اسناد، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جرایم سایبری و ... که جامعه ما بیشتر درگیر سیستم اداری، انتظامی و قضایی هستند را به زبان ساده حقوقی و با استناد به قوانین جاری کشور برای استفاده همه هموطنان عزیز در اختیار قرار دهد.
با افتخار؛ محتوای این وبلاگ را با هدف دانش افزایی حقوقی، در دسترس همه هموطنان عزیزم قرار می دهم.
"و خداوند وکیلی است که کفایت می کند"

پیوندهای روزانه

طلاق خلع

دوشنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۱۶ ب.ظ

طلاق خلع ، از انواع طلاق بائن است .

به استناد ماده 1146 قانون مدنی : " طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم از این  که مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر باشد ." 

صرف اظهار کراهت از جانب زوجه در مورد طلاق خلع کافی است . و کراهت شخص زوجه ، رکن طلاق خلع است .

فدیه (همان مالی که زوجه به زوج می دهد ) باید مال باشد . و هر چه که بتواند مهریه قرار بگیرد ، میتواند

فدیه هم قرار بگیرد .

در طلاق خلع ، تراضی زوجین از عناصر سازنده طلاق است .و دیگری عوض است. یعنی یکی ( زوجه ) عوض برای اخذ طلاق می دهد و دیگری ( زوج ) در مقابل اخذ عوض ، او را طلاق می دهد . و فدیه که عوض طلاق است . و چهارمین عنصر سازنده طلاق خلع ، کراهت زوجه از زوج است .

نکته کابردی و مهم در طلاق خلع  این است که مطابق ماده 1146 قانون مدنی ، مالی که زوجه به واسطه کراهتی که از زوج دارد به زوج میدهد (همان فدیه ) ، میتواند عین مهریه باشد و یا معادل آن و یا بیشتر از مهریه و یا کمتر از مهریه باشد . به همین جهت گفته شده یکی از عناصر تشکیل دهنده طلاق خلع تراضی است . یعنی تراضی در میزان فدیه و مالی که زوجه میخواهد به زوج بدهد و قبول زوجه . 

در صورتی که زوج غائب باشد ، نمیتوان حکم به طلاق خلع داد . زیرا حاکم یا قاضی نمی تواند به ولایت یا قائم مقامی از زوج ، بذل را قبول کند و همچنین نمی توان زوج را به قبول آن مال ملزم کرد . 

در طلاق خلع ، زن به رضایت خود مالی را به شوهر می دهد و شوهر هم ،  در ازاء آن مال ، زن را مطلّقه می نماید . به عبارت دیگر ، زن با این کار، رضایت شوهر را کسب می نماید و دادگاه نمی تواند زوج را ملزم به طلاق خلع و قبول آنچه زوجه بذل می کند بنماید .


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۹
حسین یوسف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی