دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

به نام حق
به وبلاگ من خوش آمدید
با سلام و احترام
و با افتخار؛
این وبلاگ هدف خود را آشنایی و آگاهی عموم مردم از قوانین مهم کاربردی،روزمره و مورد ابتلاء جامعه قرار داده است. اینجانب با بررسی کانال ها،سایت ها و وبلاگ های حقوقی پی برده ام که اغلب و عموماً به صورت تخصصی و برای دانش آموختگان حقوق می باشدو استفاده عموم مردم از این سایت ها، که حقوق نخوانده اند و از اصطلاحات و واژه های تخصصی حقوق آشنایی و اطلّاعی ندارند، نه اینکه مفید نیست؛ بلکه موجب برداشت نادرست و فهم ناقصی از قوانین در ذهن آنان می شود. فلذا بر آن شدم تا موضوعات کاربردی را به زبان ساده حقوقی در این وبلاگ ارائه نمایم.
زیرا بنده معتقدم، آموزش حقوقی و قضایی آحاد جامعه به زبان ساده، موجب کاهش مراجعات هموطنان به مراجع قضایی خواهد شد. و مشاوره های حقوقی به موقع، مانع بروز آسیب های اجتماعی احتمالی، فروپاشی خانواده ها و پیش گیری از هزینه های فراوان مادّی و معنوی خواهد شد.
بنابراین، این وبلاگ در نظر دارد تا موضوعات مهمی چون خانواده، چک، اسناد و املاک، مالک و مستاجر، ارث، وصیّت، جعل اسناد، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جرایم سایبری و ... که جامعه ما بیشتر درگیر سیستم اداری، انتظامی و قضایی هستند را به زبان ساده حقوقی و با استناد به قوانین جاری کشور برای استفاده همه هموطنان عزیز در اختیار قرار دهد.
با افتخار؛ محتوای این وبلاگ را با هدف دانش افزایی حقوقی، در دسترس همه هموطنان عزیزم قرار می دهم.
"و خداوند وکیلی است که کفایت می کند"

پیوندهای روزانه

مطالبه بهای اراضی مورد تصرّف شهرداری ها

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ب.ظ

اگر ملکی مورد تصرّف شهرداری قرارگرفت ، چگونه می توان قیمت و بهای ملک را از شهرداری گرفت ؟ 

هیئت عمومی دیوان عالی کشور ، طی رای وحدت رویه شماره 747  مورخ  1394/10/25 در این خصوص اظهار نظر کرده که :

" نظر به این که یکی از شرایط برقراری مسولیت مدنی ، وجود تقصیر است ، لذا در این گونه موارد به عنوان مقدّمه صدور حکم به جبران خسارت ، باید وجود تقصیر و تخلّف  و ورود خسارت احراز گردد و سپس دادگاه میزان خسارت را تشخیص دهد و حکم به جبران آن صادر نماید . که احراز تخلّف موسّسات و اشخاص مذکور در بندهای 1 و 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ، بر اساس تبصره ماده مرقوم بر عهده دیوان است ( منظور دیوان عدالت اداری است ) . بدیهی است در مواردی که مالکان اراضی تصرّف و تمّلک شده از سوی شهرداری ، بهای آن اراضی را مطالبه می کنند بدون این که مدّعی تخّلف و نقض قانون از سوی شهرداری در اقداماتی که انجام داده باشند ، دعوی موضوعا از شمول مقرّرات بندهای 1و2 و تبصره 1 بند 3 ماده 10 قانون یاد شده خارج است و دادگاه باید به دعوی رسیدگی و حکم مقتضی صادر نماید ."

توضیح و بیان ساده این رای این است که ؛

 اگر ملک شهروندی ، توسط شهرداری تصرّف و تمّلک شده و آن شخص مدعی هیچ گونه تخلّف و نقض قانون از طرف شهرداری نباشد و فقط مدّعی بهای آن اراضی باشد ، می تواند به دادگاه عمومی محل وقوع ملک مراجعه و بهای ملک و محکومیت شهرداری را از دادگاه درخواست نماید .

اما اگر شهروندی که ملک او توسط شهرداری تصرّف شده ، مدّعی تخلّف و نقض قانون از طرف شهرداری باشد ، می بایستی جهت احراز تخلّف ، به دیوان عدالت اداری مراجعه و ابتدائا تخلّف و ورود خسارت احراز گردد و سپس دادگاه عمومی میزان خسارت و بهای ملک را تعیین و حکم به جبران خسارت دهد .    

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۱
حسین یوسف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی