عِدّه ، ایام عِدّه و اقسام عِدّه
مخاطبین محترم ، تا کنون با طلاق و انواع طلاق و آثار آنها آشنا شدند و لازم است که از عِدّه و اقسام آن نیز آشنا شوند و اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند .
به استناد مواد 1150 تا 1157 قانون مدنی ، " عِدّه عبارت است از مدتی که تا انقضاء آن زنی که عقد نکاح او منحل شده است نمی تواند شوهر دیگر اختیار کند ."
عده طلاق و عده فسخ نکاح سه طُهر است مگر این که زن با اقتضای سن ، عادت زنانگی نبیند که در این صورت عده او سه ماه است .
عده فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد نکاح منقطع در غیر حامل دو طُهر است مگر این که زن با اقتضای سن ، عادت زنانگی نبیند که در این صورت 45 روز است .
عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضاء آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است .
عِدّه وفات چه در دائم و چه در منقطع در هر حال چهار ماه و ده روز است مگر این که زن حامل باشد که در این صورت عده وفات تا موقع وضع حمل است مشروط بر این که فاصله بین فوت شوهر و وضع حمل از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد و الاّ مدت عده همان چهار ماه و ده روز خواهد بود .
زنی که بین او و شوهر خود نزدیکی واقع نشده و همچنین زن یائسه نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح ، ولی عده وفات در هر مورد باید رعایت شود .
زنی که شوهر او غائب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد باید از تاریخ طلاق عده وفات نگاه دارد .
زنی که به شبهه با کسی نزدیکی کند باید عده طلاق نگاه دارد .
نکات توضیحی در این خصوص این که :
طُهر به معنای پاک شدن است ؛ پاک شدن زن از حیض و مدت بین دو حیض را می گویند .
در مورد وفات زوج ، نگه داشتن عده واجب است هر چند که زن مدخوله نباشد و توسط زوج با اونزدیکی صورت نگرفته باشد .
منظور از دخول ، دخول در فَرج است ولو آن که انزال نشده باشد .
به جز در مورد وفات زوج ، دخول و نزدیکی در سایر موارد شرط و موجب تحقّق عده است .