دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

به نام حق
به وبلاگ من خوش آمدید
با سلام و احترام
و با افتخار؛
این وبلاگ هدف خود را آشنایی و آگاهی عموم مردم از قوانین مهم کاربردی،روزمره و مورد ابتلاء جامعه قرار داده است. اینجانب با بررسی کانال ها،سایت ها و وبلاگ های حقوقی پی برده ام که اغلب و عموماً به صورت تخصصی و برای دانش آموختگان حقوق می باشدو استفاده عموم مردم از این سایت ها، که حقوق نخوانده اند و از اصطلاحات و واژه های تخصصی حقوق آشنایی و اطلّاعی ندارند، نه اینکه مفید نیست؛ بلکه موجب برداشت نادرست و فهم ناقصی از قوانین در ذهن آنان می شود. فلذا بر آن شدم تا موضوعات کاربردی را به زبان ساده حقوقی در این وبلاگ ارائه نمایم.
زیرا بنده معتقدم، آموزش حقوقی و قضایی آحاد جامعه به زبان ساده، موجب کاهش مراجعات هموطنان به مراجع قضایی خواهد شد. و مشاوره های حقوقی به موقع، مانع بروز آسیب های اجتماعی احتمالی، فروپاشی خانواده ها و پیش گیری از هزینه های فراوان مادّی و معنوی خواهد شد.
بنابراین، این وبلاگ در نظر دارد تا موضوعات مهمی چون خانواده، چک، اسناد و املاک، مالک و مستاجر، ارث، وصیّت، جعل اسناد، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جرایم سایبری و ... که جامعه ما بیشتر درگیر سیستم اداری، انتظامی و قضایی هستند را به زبان ساده حقوقی و با استناد به قوانین جاری کشور برای استفاده همه هموطنان عزیز در اختیار قرار دهد.
با افتخار؛ محتوای این وبلاگ را با هدف دانش افزایی حقوقی، در دسترس همه هموطنان عزیزم قرار می دهم.
"و خداوند وکیلی است که کفایت می کند"

پیوندهای روزانه

رَحِم اجاره ای چیست ؟ و ماهیت حقوقی آن کدام است ؟

يكشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۴۶ ب.ظ



ناباروری یکی از مشکلاتی است که این روزها بیش از سه میلیون زوج ایرانی با آن دسته و پنجه نرم می کنند و بنیان برخی از خانواده ها به همین علت با تهدید مواجه می شود . این در حالی است که یکی از راه های درمان ناباروری استفاده از رحم اجاره ای است که به دو صورت انجام می شود .

در روش اول که به آن لقاح مصنوعی می گویند ، نطفه مرد و تخمک زن خودش را در خارج از رحم بارور و به دلیل عدم توانایی زن در بارداری ، آن را به رحم زن دیگری تزریق می کنند .

در روش دوم نطفه مرد را در رحم غیر همسرش تزریق کرده و از تخمک زن دیگری استفاده می کنند تا وی از این طریق صاحب فرزند شود .

 

 ماهیت حقوقی قراردادهای رحم اجاره ای

 

امروزه در اثر پیشرفت علم پزشکی ، و علوم وابسته در امر تولید مثل ، شیوه‌های متعدّدی را ایجاد و با بهره گیری از این طرق ، اقدام به تولید مثل از طریق آزمایشگاه نموده‌اند . با این توصیف و علی‌رغم این پیشرفت ، هنوز طب تولید مثل ، قادر نیست برای رشد جنین ، محیط مناسب‌تری از رحم در نظر بگیرد و به همین دلیل یکی از دستاوردهای مهم در زمینه روش‌های کمک باروری ، استفاده از رحم جایگزین است . این روش یکی از روش‌های کمک باروری در تولید مثل با روش IVF است . استفاده از این روش محدود به زنان فاقد رحم نیست و در موارد متعدّدی کاربرد دارد . ابهام در ماهیت قرارداد رحم جایگزین یکی از موانع اجرای این قرارداد است . در نتیجه تشخیص ماهیت این قرارداد دارای اهمیت زیادی است .

 

قراردادهای رحم جایگزین از دیدگاه حقوقی

 

قرارداد رحم جایگزین ، تحت عناوین مختلفی از قبیل قرارداد رحم جایگزین ، قرارداد مادر جانشین ، قرارداد اجاره رحم ، بارداری قراردادی و قرارداد رحم اجاره ای مصطلح شده است . آنچه که در روش های معمول پزشکی برای اهداء جنین یا گامت مورد استفاده قرار می گیرد ، همان روش اول لقاح مصنوعی است که قانون آن در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۸۲ طی 5 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در هشتم مرداد ۱۳۸۳ به تایید شورای نگهبان و آیین‌نامه آن در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت رسیده و مجوز پرورش کودک حاصل از سلول مادر و پدر شرعی در رحم فرد دیگر ، در قبال دریافت اجرت صادر شد .  

 

 از لحاظ ماهیت ، این قرارداد در قالب عقود معیّن مثل اجاره و عاریه توجیه پذیر نیست و لی بر اساس ماده 10 قانون مدنی می‌تواند مورد قبول واقع شود .  اما مشخص است که تمام آثار قرارداد ، بر اساس اراده طرفین نمی‌تواند معیّن شود و بعضی از آثار قهری بر آن مترتّب خواهد شد .

 

 مهم‌ترین این آثار ، قرابت و نَسَب حاصل از قرارداد است که به صورت قَهری و غیرارادی حاصل می‌شود . مضافاً این‌که ، این قرارداد بایستی علاوه بر شرایط عمومی قراردادها ، واجد شرایط خاصی باشد . نهایتاً این‌که ، اعتقاد به این امر که ماهیت قرارداد رحم اجاره ای ، نوعی قرارداد خصوصی است ، به معنای عدم استفاده از عقد صلح برای جانشینی در بارداری نیست.

 

 اولین سوال این است که ، اصلا رحم اجاره ای چیست ؟

 

زمانی که یکی از دو طرف زوجین دچار مشکل باشد ، ابتدا هر یک از آنان را که عامل اصلی ناباروری است تحت درمان قرار می دهند و سپس بعد از لقاح مصنوعی در آزمایشگاه و پس از گذشت سه روز ، درست زمانی که جنین 6 تا 8 سلولی است آن را در رحم مادر اجاره ای می گذارند که به او "مادر اجاره ای " یا "مادر میانجی" می گویند . او فردی است که نُه ماه تمام در وجود خود از کودکی نگهداری می کند که فرزند خودش نیست .

به زبان دیگر می توان گفت ، استفاده از این روش ، قراردادی است که به موجب آن یک زن (مادر جانشین) در مقابل یک زوج ازدواج کرده (والدین حُکمی) موافقت می کند که جنینی را برای آن ها تا زمان تولد ٬ حمل کند و بعد از تولد بچه را به زوجین تسلیم کند .



دلایلی که منجر به استفاده از این روش می شود عبارتند از :

 

v   عدم وجود رحم در زن ، چه این نقص مادرزادی بوده و چه ثانویه و به دلیل بیماری باشد .

 

v   ابتلای زن به بیماری هایی  از قبیل سرطان یا بیماری های قلبی که بارداری زن را با خطر مواجه می سازد .

 

 

v   ابتلای زوج به سِقط های مکرّر که منجر به ناباروری و توقّف خود به خودی حاملگی گردیده است .

 

v   عدم موفقیت در تکرار درمان ناباروری به روش لقاح خارج رحمی . در این حالت به دلایل ناشناخته رحم توانایی  باروری یا حفظ و نگهداری جنین را تا پایان دوران حاملگی نخواهد داشت .


انشاءالله  در پُست بعدی ، حُکم شرعی و فقهی آن را نیز به تفصیل بیان خواهم کرد .

 

@juristic_lawyer

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۱۵
حسین یوسف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی