دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

به نام حق
به وبلاگ من خوش آمدید
با سلام و احترام
و با افتخار؛
این وبلاگ هدف خود را آشنایی و آگاهی عموم مردم از قوانین مهم کاربردی،روزمره و مورد ابتلاء جامعه قرار داده است. اینجانب با بررسی کانال ها،سایت ها و وبلاگ های حقوقی پی برده ام که اغلب و عموماً به صورت تخصصی و برای دانش آموختگان حقوق می باشدو استفاده عموم مردم از این سایت ها، که حقوق نخوانده اند و از اصطلاحات و واژه های تخصصی حقوق آشنایی و اطلّاعی ندارند، نه اینکه مفید نیست؛ بلکه موجب برداشت نادرست و فهم ناقصی از قوانین در ذهن آنان می شود. فلذا بر آن شدم تا موضوعات کاربردی را به زبان ساده حقوقی در این وبلاگ ارائه نمایم.
زیرا بنده معتقدم، آموزش حقوقی و قضایی آحاد جامعه به زبان ساده، موجب کاهش مراجعات هموطنان به مراجع قضایی خواهد شد. و مشاوره های حقوقی به موقع، مانع بروز آسیب های اجتماعی احتمالی، فروپاشی خانواده ها و پیش گیری از هزینه های فراوان مادّی و معنوی خواهد شد.
بنابراین، این وبلاگ در نظر دارد تا موضوعات مهمی چون خانواده، چک، اسناد و املاک، مالک و مستاجر، ارث، وصیّت، جعل اسناد، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جرایم سایبری و ... که جامعه ما بیشتر درگیر سیستم اداری، انتظامی و قضایی هستند را به زبان ساده حقوقی و با استناد به قوانین جاری کشور برای استفاده همه هموطنان عزیز در اختیار قرار دهد.
با افتخار؛ محتوای این وبلاگ را با هدف دانش افزایی حقوقی، در دسترس همه هموطنان عزیزم قرار می دهم.
"و خداوند وکیلی است که کفایت می کند"

پیوندهای روزانه

میزان و نحوه محاسبه نصف دارایی زوج

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴ ب.ظ


میزان و نحوه محاسبه شرط تنصیف دارایی زوج

 

در خصوص نحوه محاسبه نصف شدن اموال زوج هنگام طلاق ، شعبه 26 دیوانعالی کشور در مورخ 1394/5/5 طی رای نهایی شماره 9409970909900104  اینگونه استدلال نموده که :

 

مستفاد از بند الف از شرایط ضمن عقد نکاح خارج لازم (هر گاه طلاق به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء رفتار وی نبوده، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایّام زناشویی با او به دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند) آن است که تعلق حق زوجه نسبت به دارایی زوج ؛


اولاً:  تمام نصف دارایی نیست؛ بلکه تا نصف دارایی است و تشخیص آن که چه مقدار متناسب با وضعیت مالی و امکانات زوج است با نظر دادگاه است.

 

ثانیاً:  مربوط به دارایی زوج که در ایّام زندگی مشترک با زوجه به دست آورده می‌باشد . ولیکن شامل نمی‌شود دارایی را که قبل از ازدواج به دست آورده و نیز دارایی که از طریق ارث به دست وی آمده ولو در زمان زندگی مشترک باشد و حقی برای زوجه به آنها تعلق نمی‌گیرد .

 

ثالثا :  تعلق حق زوجه نسبت به اموال به دست آمده در ایّام زناشویی نیز مربوط به اموالی است که در هنگام طلاق موجود باشد؛ ولیکن اگر اموالی در ایّام زندگی مشترک به دست آورده و مدتی قبل از مطرح شدن طلاق آنها را فروخته و موجود نیست، حق زوجه به آنها نیز تعلق نمی‌گیرد؛ مگر اینکه احراز شرعی شود که جهت فرار از تعلّق حق زوجه می‌باشد.


تاریخ رای نهایی:۱۳۹۴/۰۵/۰۵
شماره رای نهایی:۹۴۰۹۹۷۰۹۰۹۹۰۰۱۰۴
رای شعبه ۲۶ دیوان عالی کشور


JURISTIC_LAWYER@

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۵
حسین یوسف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی