دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

به نام حق
به وبلاگ من خوش آمدید
با سلام و احترام
و با افتخار؛
این وبلاگ هدف خود را آشنایی و آگاهی عموم مردم از قوانین مهم کاربردی،روزمره و مورد ابتلاء جامعه قرار داده است. اینجانب با بررسی کانال ها،سایت ها و وبلاگ های حقوقی پی برده ام که اغلب و عموماً به صورت تخصصی و برای دانش آموختگان حقوق می باشدو استفاده عموم مردم از این سایت ها، که حقوق نخوانده اند و از اصطلاحات و واژه های تخصصی حقوق آشنایی و اطلّاعی ندارند، نه اینکه مفید نیست؛ بلکه موجب برداشت نادرست و فهم ناقصی از قوانین در ذهن آنان می شود. فلذا بر آن شدم تا موضوعات کاربردی را به زبان ساده حقوقی در این وبلاگ ارائه نمایم.
زیرا بنده معتقدم، آموزش حقوقی و قضایی آحاد جامعه به زبان ساده، موجب کاهش مراجعات هموطنان به مراجع قضایی خواهد شد. و مشاوره های حقوقی به موقع، مانع بروز آسیب های اجتماعی احتمالی، فروپاشی خانواده ها و پیش گیری از هزینه های فراوان مادّی و معنوی خواهد شد.
بنابراین، این وبلاگ در نظر دارد تا موضوعات مهمی چون خانواده، چک، اسناد و املاک، مالک و مستاجر، ارث، وصیّت، جعل اسناد، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جرایم سایبری و ... که جامعه ما بیشتر درگیر سیستم اداری، انتظامی و قضایی هستند را به زبان ساده حقوقی و با استناد به قوانین جاری کشور برای استفاده همه هموطنان عزیز در اختیار قرار دهد.
با افتخار؛ محتوای این وبلاگ را با هدف دانش افزایی حقوقی، در دسترس همه هموطنان عزیزم قرار می دهم.
"و خداوند وکیلی است که کفایت می کند"

پیوندهای روزانه


آیا مرد میتواند از همه قسمتهای بدن زن که به طور شرعی 

بر او مَحرَم است استفاده و لذت جنسی ببرد ؟ و آیا در قانون 

مجازات اسلامی برای بعضی از این اعمال جنسی که به

 اجبار انجام میشود مجازات هم تعیین شده است ؟


زنان از کدامیک از خواسته های جنسی شوهر خود می‌توانند

تمکین نکنند ؟

 

در شرع اسلام و قانون ، وظیفه زن تامین خواسته های مشروع جنسی می‌باشد به موجب آن ، زن می‌تواند در مورد خواسته‌های جنسی بر گرفته از انحرافات جنسی مرد عدم تمکین را در پی بگیرد . از جمله این موانع جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 1 - رابطه جنسی که آسیب جسمانی برای  زن به همراه داشته باشد .

 2 -  درخواست شوهر مبنی بر رابطه جنسی زن با فردی غیر از شوهر اعم از مرد یا زن    (که در صورت شکایت زن و اثبات ، همراه با مجازات برای مرد می‌باشد ) .


  3 - درخواست شوهر مبنی بر صحبتهای جنسی و محرّک جنسی زن با غیر از شوهر از طرق مختلف نظیر تلفن - گفتگوی مستقیم - پیامک - چت و هر مسیر ارتباطی دیگر . 


 4 -  درخواست رابطه جنسی مَقعدی و عدم رضایت زن .

 

 5 -   درخواست شوهر مبنی بر حضور فرد سوم اعم از زن یا مرد در رابطه جنسی آنها .

 

 6 -  خواسته های جنسی مرد بر گرفته از اختلالاتی نظیر سادیسم جنسی ، ضرب و شتم زن در هنگام رابطه جنسی یا امثالهم .( که در صورت شکایت زن و اثبات ، دیه نیز تعلّق می گیرد ) .

 

  در این خصوص مباحث شرعی و استفتائات انجام شده نیز به شرح ذیل بیان می گردد.          

 

   پرسش :

 


 1 -  آیا می توان از تمام قسمتهای بدن زن در رابطه جنسی استفاده کرد؟

 2 -  حکم در دهان گذاشتن آلت و یا خوردن منی مرد یا ترشحات زن چیست؟

 3 -  آیا اگر زن از موارد فوق تمکین نکند حق دریافت نفقه را دارد ؟

 

 پاسخ های ذیل در باره حد و حدود تمکین زن، از دفاتر مراجع عظام دریافت گردید .



 دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


 ج1و2) معنای تمکین مطلق این نیست که مرد بتواند به کارهای غیراخلاقی و یا مکروه شدید و یا   کاری که موجب اذیّت همسر است مجبور کند، معنای تمکین مطلق این است که مرد نسبت به  تمکین و التذاذات متعارف هر وقت بخواهد از همسر خویش و از راه صحیح تمتّع ببرد و اگر زن  مانع شرعی و عقلی و عادی نداشته باشد، باید تمکین کند .

  ج3) اگر زن تمکین مذکور را انجام ندهد، حق نفقه گرفتن از شوهر را ندارد و گناه کرده است .

 دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی


 تمکین مطلق به معنی تمکین متعارف است و نزدیکی از پشت بدون رضایت زن بنابر احتیاط  واجب جائز نیست و با رضایت او هم کراهت شدیده دارد . و مرد نیز نمی‌تواند زن را مجبور کند  که آلت خود را در دهان او بکند و استفاده‌ی از زور در مواردی که غیر متعارف است جایز نیست .




 دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی


 زن مکلف است که در مورد تمکین در امور زناشوئى که بر او واجب می باشد که از آنجمله آماده  سازى خود جهت ایفاء حق زناشوئى هست همواره به خواست مشروع همسر پاسخ مثبت دهد ودر ا  این مورد روایات بسیارى نیز وجود دارد ودر صورت عدم تمکین زوجه ناشزه محسوب شده و  احکام نشوز شامل او خواهد شد وجهت اطلاع از تفصیلات بیشتر مسئله می توانید بتوضیح المسائل  مراجع عظام مراجعه فرمائید. والله العالم




 دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی


 منظور از تمکین مطلق آن است که در حدود متعارف زن باید با همسرش موافقت برای مسائل  جنسی کند اما کارهای غیر متعارف مانند آمیزش از عقب ، زن موظف به آن نیست و اگر در حد  متعارف تمکین نکند ناشزه محسوب می شود .  

                                       
 اما در باره ی خوردن منی باید گفت: منی حیوانی که خون جهنده دارد، نجس است . از این  رو، با توجه به این که منی از جمله نجاسات بوده و خوردن نجاسات حرام است ، خوردن منی  حرام می باشد . لکن ترشحات زن اگر یقین دارد بول (ادرار ) یا منی نیست ، پاک بوده و خوردن آن نیز از  این جهت اشکالی ندارد . گرچه ممکن است از جهات دیگر اشکال داشته باشد . مثلا از لحاظ  بهداشتی ضرری مترتّب بر آن شود یا ترشحات زنانه از خبائث محسوب شود . 
 مرحوم شیخ انصاری در این باره می فرمایند : خوردن خبائث حرام است ، و از آن قبیل است   سرگین و بول حیوان و آب دهان و دماغ و چشم و عرق آنها .

 

 

@juristic_lawyer

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۱۰
حسین یوسف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی