دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

دپارتمان حقوقی حسین یوسف زاده

این وبلاگ برای آگاهی هموطنانم،از قوانین مهم و کاربردی،به زبان ساده حقوقی طراحی شده است

به نام حق
به وبلاگ من خوش آمدید
با سلام و احترام
و با افتخار؛
این وبلاگ هدف خود را آشنایی و آگاهی عموم مردم از قوانین مهم کاربردی،روزمره و مورد ابتلاء جامعه قرار داده است. اینجانب با بررسی کانال ها،سایت ها و وبلاگ های حقوقی پی برده ام که اغلب و عموماً به صورت تخصصی و برای دانش آموختگان حقوق می باشدو استفاده عموم مردم از این سایت ها، که حقوق نخوانده اند و از اصطلاحات و واژه های تخصصی حقوق آشنایی و اطلّاعی ندارند، نه اینکه مفید نیست؛ بلکه موجب برداشت نادرست و فهم ناقصی از قوانین در ذهن آنان می شود. فلذا بر آن شدم تا موضوعات کاربردی را به زبان ساده حقوقی در این وبلاگ ارائه نمایم.
زیرا بنده معتقدم، آموزش حقوقی و قضایی آحاد جامعه به زبان ساده، موجب کاهش مراجعات هموطنان به مراجع قضایی خواهد شد. و مشاوره های حقوقی به موقع، مانع بروز آسیب های اجتماعی احتمالی، فروپاشی خانواده ها و پیش گیری از هزینه های فراوان مادّی و معنوی خواهد شد.
بنابراین، این وبلاگ در نظر دارد تا موضوعات مهمی چون خانواده، چک، اسناد و املاک، مالک و مستاجر، ارث، وصیّت، جعل اسناد، کلاهبرداری، انتقال مال غیر، جرایم سایبری و ... که جامعه ما بیشتر درگیر سیستم اداری، انتظامی و قضایی هستند را به زبان ساده حقوقی و با استناد به قوانین جاری کشور برای استفاده همه هموطنان عزیز در اختیار قرار دهد.
با افتخار؛ محتوای این وبلاگ را با هدف دانش افزایی حقوقی، در دسترس همه هموطنان عزیزم قرار می دهم.
"و خداوند وکیلی است که کفایت می کند"

پیوندهای روزانه

گواهی انحصار وراثت چیست ؟

دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴ ب.ظ

بر اساس قانون امور حسبی : 

1 - هر گاه شخصی فوت نماید ، هر یک از ورّاث متوفّی یا سایر اشخاص ذی نفع  می توانند با مراجعه به دادگاه محل اقامت متوفّی ، تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت را بنمایند .

2 - طلبکار می تواند در مقام وصول طلب خود به عنوان ذی نفع ، با ارائه مدارک لازم ، دادخواست گواهی حصر وراثت به دادگاه تقدیم نماید . 

3 - تکمیل پرونده به عهده خواهان یا وکیل او می باشد . برای صدور گواهی حصر وراثت ، مشخّصات دقیق ورّاث ضروری است . مدارک مربوط به این مشخّصات باید توسّط دادخواست دهنده به دادگاه ارائه شود . 

4 - چنانچه متقاضی گواهی حصر وراثت قادر به تهیّه اسناد سجلّی سایر ورّاث نباشد ، یا سایر ورّاث به جهت اختلافات ، از دادن اسناد سجلّی خود امتناع نمایند ، متقاضی می تواند از دادگاه درخواست گواهی به منظور مراجعه به اداره ثبت احوال و اخذ اسناد مورد نیاز را بنماید . در این صورت ، دادگاه مکلّف به اعطاء گواهی و اداره ثبت احوال نیز مکلّف به دادن رونوشت اسناد سجلّی به دادگاه می باشند .

5 - اشخاصی که تصدیق انحصار وراثت را تحصیل کرده اند ، می توانند مطابق گواهی نامبرده ، ترکه و مطالبات متوفّی را از کسانی که مدیون یا متصرّف مال متوفّی هستند ، مطالبه نمایند . مدیون یا متصرّف اموال متوفّی ، مکلّف است ترکه و مطالبات متوفّی را به آنها تسلیم نماید . 

6 - مدیونی که بدهی خود را به ورّاث متوفّی می دهد ، می تواند رونوشت گواهی شده انحصار وراثت را از ورّاث بخواهد . 

7 - در تصدیق انحصار وراثت ، دادگاه  سهم  و حصّه هر یک از ورثه را معیّن  می نماید .

8 - در صورتی که ورثه بخواهند ملک غیر منقولی که به نام موّرث ( متوفّی ) ثبت شده است ، به نام آنها ثبت گردد ، باید تصدیق انحصار وراثت یا رونوشت گواهی شده آن را که مشتمل بر تعیین سهام باشد ، به اداره ثبت تسلیم نمایند . و نیازی به مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست نمی باشد .

9 - اگر کسی که جزء ورثه نیست و با علم به عدم وراثت خود ، تحصیل گواهی وراثت نماید ، و همچنین اگر وارثی که دادخواست و تقاضای گواهی حصر وراثت را به دادگاه داده ، با علم به این که وارث یا ورّاث دیگری نیز وجود دارند و آنها را به عنوان ورثه معرّفی ننماید و تصدیق بر خلاف حقیقت اخذ نماید ، کلاهبردار محسوب و علاوه بر جبران خسارات ، به مجازات کلاهبردار( از یکسال تا هفت سال حبس و ردّ اموال کلاهبرداری شده به صاحبش و جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده ) محکوم خواهد شد . 


     @juristic_lawyer                                                                             

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۶
حسین یوسف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی